Aşa cum era de aşteptat, lucrurile încep să se precipite în business-ul internet. Tot mai multe lansări, mutări ale unor aplicaţii din mediul desktop în online şi creşterea concurenţei sunt semnele unei mişcări despre care am vorbit de mai mult timp: migrarea aproape totală spre online. În aceste condiţii, iniţiative precum Google Chrome OS încep să capete sens, în timp ce o multitudine de apps-uri răsărite peste noapte susţin noua paradigmă.
A făcut senzaţie lansarea Amazon Cloud Player, o aplicaţie care, în combinaţie cu Cloud Drive, îţi permite să-ţi muţi colecţia de muzică în cloud-ul Amazon pentru ca după aceea să-ţi fie accesibilă oriunde. Primii 5 GB sunt gratuiţi. Interesant e că dacă te apuci să cumperi muzică de la Amazon, piesele cumpărate îţi devin accesibile în cloud player, fără a-ţi afecta limita de stocare. Spaţiul suplimentar se taxează cu un dolar pe an pentru fiecare GB suplimentar .
Cu Cloud Player, Amazon atacă direct Apple care, prin al său iTunes deţine peste 65% din piaţa de muzică digitală. De asemenea, ia faţa Google care are în plan lansarea unei aplicaţii similare, dar momentan pare pierdut în detalii. Desigur, în această strategie agresivă, Amazon riscă foarte mult deoarece industria muzicală susţine că o producţie muzicală trebuie cumpărată pentru fiecare device pe care se doreşte redarea sa. Opinia pare stupidă la prima vedere. Din punctul de vedere al industriei muzicale, o piesă pe care o ascult pe un CD, pe computer şi pe telefon trebuie plătită de trei ori. Cu toate că în realitate aşa ceva nu se întâmplă, industria muzicală americană are puterea de a mişca lucrurile, mai ales că centralizarea sistemelor de distribuţie s-ar traduce în venituri fabuloase pentru producători. Pentru a evita o confruntare directă, Amazon încearcă să utilizeze un tertip: la nivel declarativ şi, într-o oarecare măsură practic, Amazon susţine că nu face altceva decât să pună la dispoziţie spaţiul de stocare, partea de copyright plasând-o în grija utilizatorului. Care utilizator, desigur, moare de nerăbdare să le mai achite nişte bani producătorilor de muzică. Business-ul despre care am vorbit promite să crească cifra de afaceri a Amazon, dar, de asemenea, implică un risc de ordin legal care, tind să cred că a fost luat în calcul. Probabil acesta este şi motivul pentru care momentan Cloud Player nu este disponibil decât în SUA.
Desigur, acesta este numai un exemplu. Personal cred că lupta dintre giganţi, dincolo de business-ul pe care-l reprezintă fiecare aplicaţie în parte, este o luptă pentru impunerea propriului cloud. Cu cât eşti mai cunoscut în domeniu, cu atât vei atrage în viitor mai mulţi producători dornici să-şi găzduiască propriile aplicaţii în cloud-ul tău. Aceasta deoarece, pe măsură ce o aplicaţie devine mai cunoscută şi mai utilizată are nevoie de resurse suplimentare, ceea ce se traduce într-o notă de plată mai mare. Altfel spus, deţinătorul de cloud are asigurată o cotă parte din succes.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu